Saturday 27 October 2012

Korban Perdana PAS Titiwangsa meriah

PAS Kawasan Titiwangsa sekali lagi menganjurkan Qurban Perdana sempena meraikan Hari Raya Aidiladha 1433H. Sebanyak 9 ekor lembu telah disembelih dalam program ini. Para petugas yang hadir membantu diraikan dengan jamuan makan tengahari di Markaz PAS Titiwangsa Darul Ummah, Kampung Pandan.

Turut hadir dalam majlis ini ialah Sdra Ahmad Zamri Asa'ad Khuzami, Timbalan Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan merangkap Pengarah Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (JUHAM), Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Ustaz Raihan Abdul Aziz (Tanyalah Ustaz TV9) menyembelih lembu korban sempena Qurban Perdana PAS Kawasan Titiwangsa hari ini.

Petugas melapah daging lembu yang ingin diagihkan.

Suasna gotong royong di Markaz PAS Titiwangsa Darul Ummah, Kampung Pandan.


Pengarah AMAL Wilayah Persekutuan (tengah) tidak terlepas untuk bersama-sama hadir dalam program Korban Perdana PAS Titiwangsa.



Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan, Tuan Haji Mohamad Nor turun padang membantu program Korban Perdana PAS Titiwangsa.

Tuan Ahmad Zamri Asa'ad Khuzami bersama penduduk setempat membantu melapah daging korban dalam program Korban Perdana PAS Titiwangsa, bertempat di Markaz PAS Titiwangsa Darul Ummah, Kampung Pandan.

“Tidak ada satu amalan anak Adam di hari-hari Nahar (Hari-hari ‘Eidul Adha) yang paling Allah sukai selain daripada menumpahkan darah (sembelih), kerana ia (binatang korban) itu akan datang di hari kiamat nanti dengan tanduk dan kukunya dan bulu-bulunya (sebagai saksi ke atas ibadah korban tuannya), dan sesungguhnya darah (binatang korban itu) akan tumpah di sisi Allah di suatu tempat sebelum tumpah ke bumi, oleh itu pilihlah olehmu binatang terbaik (paling menarik) untuk dikorbankan. ” (Hadis riwayat Hakim, Ibnu Majah dan Tirmizi dan dianggap sebagai Hadis Hasan Gharib)


.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PERINGATAN: Tulisan dan komen daripada pembaca terhadap artikel di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan tidak mewakili pendirian Dewan Pemuda PAS Kawasan Titiwangsa (DPPKT). DPPKT tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan dan komen berkenaan.