Sunday 22 January 2012

Rakyat Diminta Berjimat Untuk Tampung Keborosan Rosmah?


KENYATAAN MEDIA
DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA

RAKYAT DISURUH BERJIMAT; PM DAN ISTERI BELANJA TIADA HAD!

(23 Januari 2012)


Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) merasa kecewa kerana Perdana Menteri (PM), Datuk seri Najib Tun Razak gagal mengawal tingkah laku isterinya dari berbelanja mewah sehingga sanggup berboros beratus ribu ringgit hanya untuk ‘bershopping’ di luar negara. Dalam laporan Akhbar Australia Sydney Morning Herald beberapa hari lalu melaporkan isteri Perdana Menteri, Datin Sri Rosmah Mansor membelanjakan A$100,000 (RM325,000) di sebuah butik di Sydney dua minggu lalu. Malahan Rosmah dan Najib semasa cuti tersebut, menginap di penthouse A$20,000 (RM65,100) semalam di Hotel Darling.

DPPM menyifatkan laporan akhbar tersebut mendedahkan siapa sebenar wajah Datuk Seri Najib dan isterinya. Dalam keadaan Perdana Menteri mahu menggunakan pendekatan wasatiyyah (berserdehana) dan mengajak rakyat berjimat cermat, beliau dan isterinya pula berbelanja jauh di luar kemampuan. Apakah ini pendekatan wasatiyyah sebenarnya pada persepsi Najib. Ternyata pendekatan Najib yang turun bertemu dengan rakyat di kampung-kampung, makan nasi di restoran, naik pengangkutan awam adalah retorik semata-mata, kerana sememangnya beliau dan keluarganya hidup dalam keadaan mewah. Turun menjenguk rakyat adalah suatu sikap hopikrit yang cuba disembunyikan dari pengetahuan rakyat, hakikatnya mereka tidak sedikitpun kisah dengan penderitaan rakyat.

Dalam hal ini, DPPM menyokong saranan supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat secara telus mengenai laporan ini. Belanja sebanyak RM325,000 serta bermalam di sebuah penthouse sebanyak RM 65,100 untuk semalaman merupakan suatu perbelanjaan yang melampau. SPRM perlu siasat dari manakah sumber kewangan mereka dan adakah kerajaan memperuntukkan sebanyak itu atau lebih lagi kepada pemimpin utama negara? DPPM tidak mahu SPRM menutup mata dan fail hanya semata-mata ianya melibatkan pemimpin tertinggi negara.

DPPM meyakini sekiranya seluruh rakyat mengetahui nafsu sebenar berbelanja Najib dan isterinya, sudah tentu mereka merasa terkilan kerana Perdana Menteri tidak menjadikan diri dan keluarganya sebagai role model yang boleh dicontohi oleh semua. Ternyata slogan wassatiyyah dan saranan berjimat cermat ditujukan hanya untuk rakyat, bukan untuk dirinya.

Disediakan oleh;

RIDUAN MOHD NOR
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Malaysia

.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
PERINGATAN: Tulisan dan komen daripada pembaca terhadap artikel di dalam blog ini adalah pandangan peribadi dan tidak mewakili pendirian Dewan Pemuda PAS Kawasan Titiwangsa (DPPKT). DPPKT tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan dan komen berkenaan.